O CARNAVAL QORPOSANTENSE
Resumo
Este artigo propõe uma reflexão sobre o discurso teatral de José Joaquim de Campos Leão, o Qorpo-Santo, por meio de ideias nucleares do teórico russo Mikhail Bakhtin (1895-1975), um dos críticos mais intrigantes da teoria literária e linguística do século XX. Qorpo-Santo viveu no século XIX, abordando temas como o incesto, o homossexualismo, o adultério, em peças cuja estrutura fugia ao padrão literário vigente: o teatro de costumes. O universo teatral às avessas do dramaturgo gaúcho impressiona-nos pela elaboração de uma estética que se opôs aos cânones oficiais seus contemporâneos. Qorpo-Santo chamou algumas de suas comédias de borrões e acrescentou que como tal, deveriam passar pelas correções que se fizessem necessárias. Sua vida e obra transbordaram para a dramaturgia, psiquiatria, psicanálise, cinema e romance. A carnavalização invade seu teatro, construído sem qualquer suporte de coerência psicológica no desenvolvimento das personagens, do tempo ou do espaço.
PALAVRAS-CHAVE: Bakhtin; Carnavalização; Borrões; Qorpo-Santo.
Abstract
The aim of this article is a reflection on the theatrical discourse of José Joaquim de Campos Leão, “Qorpo Santo”, through concepts or nuclear ideas of the Russian Theorist Mikhail Bakhtin (1895-1975) one of the most intriguing critics of literary theory and Linguistics of the 20th century. Qorpo Santo lived in the 19th century approaching themes such as incest, homosexuality, adultery, in plays whose structure was totally different from the literary pattern of that time: The Theater of Manners. The chaotic theatrical and also reverse universe of the playwright, who was born in Rio Grande do Sul-Brazil, impresses us for the creation and elaboration of an aesthetics which opposes the official canons of his contemporaries. Qorpo Santo named some of his comedies “drafts” and said that since they were drafts they had to go through the necessary corrections. His life and works overflowed to dramaturgy, psychiatry, psychoanalysis, cinema and romanticism. His plays have a carnival aspect and they were built without the support of a psychological coherence in the development of the characters in time or in space.
KEYWORDS: Bakhtin, carnival , drafts, Qorpo Santo
DOI: https://doi.org/10.47295/mren.v4i1.884
Referências
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